חרדת נטישה בזוגיות

חרדת נטישה בזוגיות

חרדת נטישה בזוגיות היא הפרעה שכיחה. הרבה פעמים חרדת הנטישה מגיעה ממקור ברור הידוע לנו, מחווית עבר או טראומה שאנו מודעים להם. לפעמים הסיבה לא ידועה, והאדם מוצא את עצמו חרד בלי "סיבה מוצדקת". חרדת נטישה בזוגיות היא בעיה היוצרת קושי גם בתוך האדם, אך גם בתקשורת שלו עם האחר. חרדת נטישה בזוגיות היא דבר משמעותי המחבל בה. חרדת נטישה יכולה לגרום ל"התקפי קנאה" שלא לצורך, לקריאת המציאות באופן שגוי, לחוסר ביטחון המחלחל בדימוי העצמי של האדם ובקשר הזוגי עצמו. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא תהליך המתמקד במחשבות שליליות, חרדת נטישה בזוגיות , חוסר מצב רוח, דכדוך, פוביות, התקפי חרדה, עצבות, חוסר פוקוס, ופאניקה. טיפול ב CBT נותן יכולות חזקות לשבירת מערכת הסקת המסקנות שבנו וההרגלים, העוצרים את מטרותינו ומונעים איזון. חרדת נטישה בזוגיות אינה נשארת רק בתוך הזוגיות, יש לה השלכות בכל התחומים של החיים. הפרעת החרדה היא הפרעה ברת טיפול, והטיפול בה הוא ממוקד ויעיל ביותר.

לאילו גילאים יכול להתאים?

דרך הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי טובה לכל אדם שיש לו צורך לעשות תהפוכה חיובית בחייו, ועם רצון ליצור דרך לשינוי משמעותי. בהרבה מקרים החרדה מונעת מאתנו להתקדם. פוביה היא שיתוק מדבר מוגדר, כמו למשל מחיה, אדם או אולי מצב קבוע. מצד שני הפרעת הפחד עלולה להיות תחושה כללית והמקור לא ידוע.  אנחנו לעיתים עוברים תחושת פחד או חולשה, גם קושי נפשי והרגשה ירודה יכולים לבקר בראשנו. הבעיה היא שהמינון והעוצמה גדלים, עד כמה ההרגשות והמחשבות האלו מקשים ופוגעים בהתנהלות, פוגעים בקשרים, בזוגיות, או ממעיטים לאורך זמן מהשקט הפנימי ושמחת החיים.

מאפייני הCBT

להבדיל מעיקרון הטיפול הקלאסי בו ניתן להמשיך בטיפול במשך שנים ומתמקדים הרבה ב"מה שהיה". טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא כלי תמיכה פנימי, עם השפעות משמעותיות שנשארות בתוכנו, העוסק בקשיים ובדוחק העוברים בחיינו "כאן ועכשיו". חשיפת דפוסי ההתנהגות והחשיבה המכשילים אותנו להכרה ומודעות, והמרת הרכיבים השכליים וההתנהגותיים היוצרים את הקושי. טיפול קוגניטיבי התנהגותי  מלמד הרגלים לחיים נכונים, על ידי עבודה מגובשת של המטפל עם המטופל, וכיוונון של המטופל להישאר פעיל ולהפנים דרכי התמודדות שיוטמעו בו, בשביל לצאת בסגירת המסע לדרך עצמאית. הטיפול מאחה את התחושת ערך, מפחית הסחות פנימיות ומאפשר למטופל להכיר את החרדות, המחשבות המציקות ולשלוט בהם. כמו כן גם מקטין את חוזק הרגשות הקשות לעוצמה נורמטיבית  ומאפשר לכל אחד להכיר ולעבוד עם מלוא הפוטנציאל בו. בממוצע טיפול CBT כולל 20 פגישות.

חרדת נטישה בזוגיות טיפול דרך CBT

בטיפול נכניס את הצד הקוגניטיבי והמקום ההתנהגותי, בכדי להשלים מצב של שינוי יסודי ויעיל. החלק הקוגניטיבי היינו טיפול הכרתי, טיפול המתרכז בעיוותי החשיבה. היסוד היינו לשנות את הדרך בה אנו לוקחים חוויות, בעזרת ניתור ההפרעות שנמצאות בראשנו בשעת או קרוב לסיטואציות שקורות, שינוי הפרשנויות הנגטיביות שאנו מחברים למצב, במחשבות חיוביות המפחיתות את ההרגשות המשתקות ששוכנות בתוכנו. הבסיס היינו שאנחנו בעלי כוח רב לשנות את הפרשנות שלנו, גם אם המקרה החיצוני נשאר בעיינו. חרדת נטישה בזוגיות יכולה להשפיע לא רק על התחושה הפנימית, אלה גם על האדם השני במערכת היחסים. תהליך הטיפול יהיה גם בנושא ההתנהגותי, תהליך זה היינו היפוך צורת ההתנהגות, התוקעת את האדם  ופוגעת בשאיפותיו. דרכי וסיגול הרגלים המקלים עלינו לייצב את אישיותנו ולאזן את פחדנו, תוך כדי הפחתת המעשים הרגילים לנו שלא משרתים את רצוננו, ופוגמים לנו ביכולות ובכוחות ולפעמים בקשרים עם הסביבה ועם עצמנו. הפוקוס יהיה על החלפתן בצורות התנהלות אחרות, אדפטיביות המשתלבות במציאות שלנו. חרדת נטישה בזוגיות טיפול דרך CBT עם רחל.

מגוון כלים

בטיפול CBT קיימת קשת צבעונית של כלים. הטיפול מתנהל דרך שיתוף. דרכו אנו לומדים את ההפרעות בראשנו, מוציאים תכנים פנימיים, אמונות יסוד של המטופל על מהותו ועל העולם שנטועים בניסיונותיו שהיו ובהווה שלו. יחד מאתרים את הסיבה לחרדה ולפחד, המבוססים על פרשנות סובייקטיבית ולאו דווקא על נתוני המציאות האובייקטיבית. עוד מהכלים הוא, כלי החשיפה,  המטופל נחשף בקצב הנכון לו, בשלבים ובמקום בטוח, לחוויות דרכן לעיתים קרובות מתחזקת אצלו חרדה. בין האפשרויות נמצא את תרגילי המיקוד, רישום סיטואציות, נשימות, שימוש של כלי אמנות, עשייה פיזית , רשימות שמסיעות לבהירות בהסברת החוויות והדאגות, חשיבה משותפת להצבת דרך פעולה ספציפית. בחירת התהליך בהתאם להפרעה, למטרות, גיל, מסוגלות ותחביבים השייכים אל המטופל. חרדת נטישה בזוגיות טיפול דרך CBT עם מטפלת רחל.