דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך היא תופעה שכחיה אך בכלל לא נעימה, המייצרת מועקה גדולה. דימוי עצמי נמוך גורם לנו להרגיש "קטנים", מונע מהאדם להתקדם "כי גם ככה אכשל", ולהעריך את עצמו או את מעשיו. בעצם דימוי עצמי נמוך יוצר מצב שבו הסובל ממנו, אף פעם לא ירגיש מסופק, שמח עם עצמו או ההשיגים שלו. דימוי עצמי נמוך , הוא דימוי שאנו נותנים לעצמנו, כמו ציון מאוד נמוך שהחלטנו שמגיע לנו לקבל, או מספר שלמדנו את עצמנו שאנחנו שווים אותו ולא יותר. "אם אחרים הם בין שמונים למאה אני אהיה למטה בין אחד לעשרים". טיפול מחשבתי התנהגותי הוא טיפול הממוקד להפרעה של דימוי עצמי נמוך, חרדות, חוסר מצב רוח, דיכאון, חוסר פוקוס, התקפי פאניקה. שינוי באמצעות CBT מספק יכולות חזקות לשבירת דפוסים, ומערכת הסקת המסקנות שבנו, החוסמים את מטרותינו ומונעים מאיתנו שקט. העלאת וחיזוק הדימוי העצמי מהשורש, חשובה וקריטית לחיים בריאים, לתקשורת ובניית קשרים והגשמת העצמי.

למי יכול להתאים?

דימוי עצמי נמוך לילדים או מבוגרים ואופן הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מומלץ ויכול להתאים, לילדים צעירים, למתבגרים, למבוגרים ומבוגרות, בעיקרו של דבר למי שמשתוקק לעשות שינוי במציאות שלו. בהמון מקרים החשש מונע מאתנו להתקדם קדימה. בהלה קשה יכולה להיות מדבר כלשהו מוגדר, כמו חפץ או אובייקט או אולי ממצב קבוע. מצד שני הפרעת הפחד עלולה להיות חרדה לא ספציפית. והשורש אינו ידוע. כל אחד ואחת מאתנו, מדי פעם מרגישים פחד או חוסר חשק, גם אי שקט ומצב רוח ירוד עלולים לבקר בחיינו. השאלה היא מהי העוצמה, בכמה ההרגשות והמחשבות האלו מקשים עליך ומפריעים בתפקוד או מורידים ביום יום מהשלווה והשמחה.

דימוי עצמי נמוך לילדים / מבוגרים – על הטיפול

להבדיל מבסיס הטיפול הקלאסי איתו אפשר להמשיך במפגשים לאורך זמן, אשר מרוכזים בעיקרו בעבר. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו כלי תמיכה קצר מועד, עם תוצאות מורגשות הנשארות לכל החיים, המתמקד בהווה, בקשיים ובמחסורים שחשים "כאן בזמן קיים". חשיפת מערכת ההתנהגות והחשיבה המחבלת בדרכנו למודעות והכרה, והמרת הדפוסים התפישתיים וההתנהגותיים העושים את ההפרעות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאפשר לחיות חיים מאוזנים, על ידי עבודה מגובשת של המטפל עם המטופל, ונכונות של המטופל להיות חלק מעשי בטיפול ולסגל דרכי התמודדות שישארו בו, בכדי לצאת בסוף המסע לדרך משלו. הטיפול בונה את תחושת הערך, ומחזק דימוי עצמי נמוך , עוצר הסחות פנימיות, ומפנה מקום למטופל להכיר את העכבות המציקות ולשנות אותן. בנוסף גם מוריד את עוצמת הרגשות הקשות לעוצמה נורמטיבית ונותן למטופל לדעת ולהתמודד עם כל יכולותיו שלא מומשו.
בכללי טיפול CBT עומד על עשרים מפגשים.

איך CBT מכוון להעלאת דימוי עצמי נמוך

במפגשים נחבר את החלק התפיסתי והצד ההתנהלותי, כדי להשלים מצב של סדר פנימי וחיצוני אמיתי. הצד הקוגניטיבי היינו טיפול הכרתי, טיפול המתרכז בצורת החשיבה. הדבר העיקרי הוא לשנות את התפישה כלפי עצמנו, דימוי עצמי נמוך, זלזול עצמי, ואת הדרך בה אנו "לוקחים" חוויות. דרך ניתור המחשבות הבעייתיות שעוברות אצלנו בזמן או קרוב לחוויות עצמן, החלפת התפישה שאנו נותנים למצב והפרשנויות השליליות, בפרשנויות חיוביות העוצרות את ההרגשות המאיימות ששוכנות בפנים. הבסיס הוא שאנו מסוגלים לשנות את התגובות שלנו, גם אם המקרה החיצוני נשאר בעיינו. תהליך העבודה בנושא ההתנהגותי, הוא היפוך צורת ההתנהגות, התוקעת את האדם ומחבלת בשאיפותיו. חיזוק ולימוד כלים העוזרים לנו לבנות את המטופל מבפנים, מול הסרת הדפוסים שאינם מפרים את צרכיו, ומפריעים לו במימוש היכולות והכוחות ולפעמים בקשרים עם הסביבה ועם עצמנו. המיקוד יהיה על המרתן בדרכי התנהגות שונות, אדפטיביות המותאמות למציאות שלו.

כלים שונים

בטיפול CBT קיימת קשת מגוונת של גישות. הטיפול הוא על ידי דיבור. בו אנו לומדים את העיוות של החשיבה, מוציאים נושאים חבויים, הגדרות בסיס של המטופל על מהותו ועל העולם שטבועים בילדותו ועד היום. אנו מוצאים את הסיבה ללחץ, דימוי עצמי נמוך , מצב רוח ירוד, כעס, הנשענים על פרשנות סובייקטיבית ולאו דווקא על עובדות המציאות בשטח. יש גם את, כלי החשיפה, דרכו המטופל מתרגל בקצב המתאים לו, בהדרגה ובמרחב מוגן, לסיטואציות בהן לעיתים קרובות מתחזקת אצלו חווית פחד. מתוך הכלים קיימים רישום מחשבות, שאיפה נשיפה, דרכי רגיעה, שילוב עם סוגי אמנות, הפעלת הגוף , רשימות שמסיעות לדיוק בשיתוף התחושות והחששות, חשיבה משותפת לחיבור מסגרת חיזוק ייחודית. בחירת התהליך באופן מתואם לרצונות, לגיל, מסוגלות ותחומי עניין של המטופל.