טיפול בדיכאון ללא תרופות

טיפול בדיכאון ללא תרופות

טיפול בדיכאון ללא תרופות הוא אפשרי וקיים! לטיפול בתרופות יש יתרונות וחיסרונות. כמו כל תרופה, לכל הפרעה פיזית או נפשית, יש פעולה מועילה ופעולת לוואי, בנוסף יש טיפול בספטומים וטיפול במקור הבעיה. אין לשלול טיפול תרופתי אבל אין למהר אליו. חשוב לבדוק את האופציות ולקבל מידע על כל צורות הטיפול. על ידי טיפול CBT ניתן להגיע לתוצאות מדהימות. הטיפול נותן כלים חזקים להתמודדות וריפוי, והשינוי הוא בשורש ההפרעה

טיפול בדיכאון ללא תרופות על ידי טיפול CBT , CBT הוא טיפול תפיסתי התנהגותי, זהו תהליך המתמקד בחרדות, עייפות, עצבות, בהלה, חרדה פתאומית, פאניקה, מצבי רוח ירודים, וחוסר פוקוס. טיפול ב CBT מספק יכולות עוצמתיות להחלפת דפוסים, ומנגנוני החשיבה, המחלישים את האדם ומונעים ממנו שקט.

לאיזה גיל זה אפשרי?

אופן הטיפול מתאים לילדים וילדות, לנערים ונערות, למבוגרים, לאמיתו של דבר לכל אחד ששואף להתחיל מפנה חיובי בדרכו ומוכן לצאת לדרך חדשה. וההשלמה עם כך שבהרבה מהפעמים הדאגה מונעת מאתנו להתקדם קדימה. חרדה היא פחד מדבר מסוים, למשל חפץ או אובייקט או לחילופין מתחושה מסויימת, בעוד שהפרעת הדאגה נוטה להיות חוסר שלווה תמידי כללי, והמקור אינו ספציפי. כולנו לעיתים חווים תחושת פחד או חולשה, גם חוסר שלווה ומצב רוח ירוד נוטים לבוא לביקור בראשנו. הבדיקה היא לשים לב באיזה מינון ועוצמה כוח השליליות סוחף, עד כמה התחושות והמחשבות הללו מקשים על נפשינו, מפריעים לתפקוד או מורידים במשך הזמן משמחת החיים והשקט הפנימי.

טיפול בדיכאון ללא תרופות – קצת על הטיפול

בשונה מבסיס הטיפול הקלאסי שבו נהוג  להיות בטיפול במשך זמן רב, ומתמקדים בעיקר בהיסטורית המטופל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו טיפול מדויק, עם תוצאות חסרות תלות במטפל, שנשארות בתור כלי פרטי לתמיד. הטיפול מתמקד בכאן ועכשיו, בקשיים ובמבוי הסתום שחשים "ברגע זה". חשיפת מערכת ההתנהגות והחשיבה המפריעים לנו, והמרת הדפוסים התפישתיים וההתנהגותיים היוצרים את ההפרעות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי, מפתח הרגלים לחיים מאוזנים על ידי דרך מגובשת של המטפל עם המטופל, ורצון של המטופל להישאר פעיל ולסגל דרכי התמודדות שיוטמעו בו, על מנת לצאת בסוף הטיפול לדרך לבדו. הטיפול מאחה את התחושת ערך, עוצר מחשבות שליליות, ומפנה מקום למטופל להכיר את המחשבות המציקות ולשנות אותן. בנוסף גם מקטין את חוזק הרגשות הקשים לרמה נורמטיבית ונותן למטופל לדעת ולהתמודד עם מלוא הפוטנציאל בו.
טיפול CBT עומד על כעשרים פגישות.

מה הדרך בה זה עובד

במפגשים נחבר את הפן הקוגניטיבי והפן ההתנהגותי, בשביל לבסס סדר פנימי וחיצוני יעיל. החלק הקוגניטיבי הוא טיפול מחשבתי, טיפול המתמקד בצורת החשיבה. היסוד היינו להחליף את הדרך בה אנחנו מבינים סיטואציות, על ידי הכרת ההפרעות שנמצאות בראשנו בזמן או בסמוך לחוויות עצמן. דרך המרת התווית שאנחנו מדביקים למצב והמחשבות הנגטיביות, בפרשנויות חיוביות המפחיתות את התחושות המאיימות שנמצאות בנו. המקור הוא שהננו בעלי כח רב להשפיע על התגובות שלנו, גם אם הרגע החיצוני אינו משתנה. דרך הטיפול בנושא ההתנהגותי, הוא שבירת הרגלי ההתנהגות, התוקעים את האדם ופוגעים בשאיפותיו. דרכי ולימוד תרגילים העוזרים לנו לייצב את תחושת האיזון, בזמן הסרת הדפוסים שלא מפרים את רצוננו, ופוגעים לנו ביכולות ובכוחות ולפעמים בקשרים עם האחר ועם עצמנו. המיקוד יהיה על המרתן בצורות התנהלות חדשות, אדפטיביות המותאמות למציאות שלנו.

מגוון כלים לטיפול בדיכאון ללא תרופות

בטיפול CBT יש מניפה רבת אפשרויות. המפגש היינו דרך דיבור. בעזרתו אנחנו מבינים את העיוות של החשיבה, מוציאים תכנים חבויים, הגדרות יסוד של האדם על עצמו ועל העולם שטבועים בניסיונותיו שהיו ובהווה שלו. אנחנו מוצאים את הסיבה לפחד מסיטואציות, המתבסס על הבנה פנימית ולאו דווקא על האמת בשטח. עוד מהכלים הוא, כלי החשיפה, דרכו המטופל נחשף בקצב הנכון לו, בשלבים ובמרחב מוגן, לסיטואציות דרכן לעיתים קרובות מתחזקת אצלו חרדה. מתוך האפשרויות נמצאים רישום מחשבות, נשימות, חיבור של אמצעי אמנות, הפעלת הגוף , רשימות שעוזרות לדיוק בביטוי החוויות והמחשבות, חשיבה בשניים להצבת תוכנית חיזוק ייחודית. תוכנית הטיפול בהתאם למטרות, גילאים, כוחות ועיסוקי פנאי של המטופל. טיפול בדיכאון ללא תרופות על ידי מטפלת CBT מומלצת.