חרדות אצל ילדים

חרדות אצל ילדים

חרדות אצל ילדים הן דבר שרצוי וניתן לטפל בו. כמו אצל מבוגרים שחווים חרדות שונות, גם אצל ילדים ישנן חרדות בשלבים שונים מסיבות שונות. לפעמים החרדה היא ממקור ברור, חוויה לא נעימה שעבר הילד או הילדה, ולפעמים הנקודה ממנה או בעכבותיה התחילה החרדה לא ידוע. כך או כך ניתן לטפל בחרדות אלו ודרך הטיפול להחזיר את הביטחון הפנימי. ילדים עוברים שינוים רבים ומתמודדים עם הרבה סיטואציות בפעם הראשונה, גן, בית ספר, כיתה חדשה, אנשים חדשים, מצב בטחוני, מעבר דירה, לפעמים ריבים בבית, פרדות ועוד.. לכן  חרדות אצל ילדים הן דבר שכיח. לא כל פחד או קושי שמתעוררים אצל הילדים הם סיבה להגיע לטיפול, ילדים חווים תחושת פחד מהרבה סיטואציות, חלומות, מחשבות.. יש לשים לב האם הפחד נרגע ועובר מעצמו, או האם הוא נשאר לאורך זמן או פוגע בתפקוד, יוצר הימנעויות ופוגע באיזון של הילד. יש לשים לב האם השינה של הילד טובה, האם יש לו יכולות עצמאות המתאימה לגילו, האם הוא רגוע או שחווה התקפי כעס, זעם או בכי.

חרדות אצל ילדים – טיפול CBT

 טיפול מחשבתי התנהגותי הינו טיפול בחרדות, מצבי רוח ירודים, דכדוך, פוביות, התקפי חרדה, חוסר חשק, חוסר פוקוס, ופאניקה. התהליך דרך טיפול קוגניטיבי התנהגותי  מספק יכולות משמעותיות לשינוי דרך ההתנהלות ומערכת החשיבה, החוסמים אותנו ומונעים מאתנו שקט ומיצרים את החרדה.

טיפול בחרדות אצל ילדים ולא רק… למי הטיפול רלוונטי?

תורת הריפוי בCBT  מומלצת לילדים, לנערים ונערות, למבוגרים וזקנים, בעצם לזה שחפץ לעשות תהפוכה חיובית במציאותו ומוכן לעשות ערוץ חדש במסלולו. בהמון פעמים הפחד מונע מהאדם להתקדם קדימה. חרדה לפעמים הינה פאניקה ממשהו ספציפי, כמו לדוגמה אדם  או לחילופין מנושא מסוים. מצד שני הפרעת הדאגה יכולה להיות דאגה לא ספציפית ומתפרסת על מגוון נושאים ומופעלת במגוון מצבים. רובנו, מפעם לפעם חשים פחד או תשישות, גם חוסר שלווה והרגשה ירודה עלולים לבוא לביקור בראשנו. השאלה היא מהו גודל הפחד, באיזו עוצמה, כמה ההרגשות והדמיונות הללו מקשים עלינו ומפריעים בתפקוד או נוגסים במשך הזמן משלוות הנפש והשמחה.

מאפייני הטיפול

חרדות אצל ילדים מטופלות במפגשים ממוקדים. בשונה מעיקרון הטיפול הקלאסי שנהוג איתו להמשיך בטיפול במשך זמן רב, אשר ממקדים את תשומת הלב בהיסטורית המטופל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו כלי תמיכה פנימי, עם תובנות מדויקות שנשארות בתוכנו, העוסק בחיינו, בכבדות ובמצוקות שמרגישים "כאן ועכשיו". העלאת מערכת החשיבה וההתנהגות המפריעים למודעות, והמרת הגורמים המחשבתיים וההתנהגותיים הגורמים את המכשול. מחזקים את מערכת התמיכה הפנימית והחיצונית הקיימת בילדים ויחד מקנים להם כלים להתמודד עם החיים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי  מאפשר הרגלים לחיים מאוזנים על ידי דרך המתגבשת דרך המטפל עם המטופל, וכיוונון של המטופל להיות חלק מעשי בטיפול וללמוד דרכי התמודדות שישארו בו, על מנת לצאת בסגירת המסע לדרך עצמאית. הטיפול בונה – תחושת ערך, מדלל הסחות פנימיות ונותן למטופל להכיר את העכבות המעיקות ולשלוט בהם. הוא גם מוריד את עוצמת הרגשות הלא נעימים לעוצמה סבירה ומאפשר למטופל להכיר ולעבוד עם כל יכולותיו שלא מומשו. בממוצע טיפול CBT הוא בסביבות 20 מפגשים.

איך מטפלים בחרדות אצל ילדים? מה הדרך בה זה עובד…

בטיפול נשלב את הצד הקוגניטיבי והצד ההתנהלותי, בכדי להשיג אפשרות של סדר פנימי וחיצוני ומעשי. חשוב להבין שטיפול חרדות אצל ילדים נעשה בשילוב עם ההורים על מנת להשיג תוצאה יסודית. הצד הקוגניטיבי הוא טיפול מחשבתי, טיפול המתרכז בהרגלי המחשבה, הרעיון המרכזי היינו להחליף את הדרך בה אנו מבינים חוויות, בעזרת מציאת המחשבות הבעייתיות שנמצאות בנו בשעת או קרוב לחוויות שקורות, החלפת הדרך ראיה שאנו נותנים למצב והפרשנויות השליליות הללו, בפרשנויות מחזקות העוצרות את ההרגשות המאיימות ששוכנות בנו. המקור הוא שאנו יכולים לשנות את הפרשנות שלנו, גם אם המצב בשטח נשאר בעיינו.  תהליך הטיפול בנושא ההתנהגותי, הוא שינוי צורת ההתנהגות, התוקעים את האדם  ופוגעים בשאיפותיו. חיזוק וסיגול הרגלים המקלים עלינו תוך כדי הסרת הדפוסים שאינם מפרים את צרכינו, ומפריעים לנו בתפקוד היום יומי ולפעמים בחיבור עם האחר ועם עצמנו. הפוקוס יהיה על החלפתן בצורות התנהגות אחרות, אדפטיביות המשתלבות במציאות שלנו.

מגוון כלים

בטיפול CBT קיימת מניפה מגוונת של אפשרויות. המפגש מתנהל בכמה רבדים שהמיקוד בהם משתנה לפי גיל המטופל וצרכיו. חרדות אצל ילדים יטופלו בשילוב של משחקים ודרכים לשחרר את הילד וליצור חיבור בעולמו שלו. דרך נוספת היא הדיבור, בו אנו לומדים את ההפרעות בראשנו, מציפים נושאים פנימיים, הגדרות בסיס של המטופל על מהותו ועל הסביבה שנטועים בעברו ובהווה שלו. יחד מוצאים את המקור לריחוק מחוויות, המבוסס על הבנה אישית ולא על נתוני המציאות בשטח. עוד מהכלים הוא, מפגש עם גורם החרדה, בו כל אדם נחשף בזמן הנכון לו, בשלבים ובמרחב מוגן, לחוויות איתן בדרך כלל מתחילה אצלו חווית פחד. בארגז הכלים קיימים רישום יומן, נשימות, דרכי מיקוד, שימוש של אמצעי אמנות, הפעלת הגוף , טבלאות שעוזרות לחדות בהבנת החוויות והחששות, החלטה משותפת להצבת מסגרת חיזוק ייחודית. בשונה משיטות טיפול בהם השיטה מולבשת על המטופל, אנחנו נעצב יחד את התהליך לפי הרצונות, גיל, יכולות ותחומי עניין השייכים אל המטופל. התקשרו ליעוץ טיפול בחרדות אצל ילדים עם מטפלת בחרדות רחל.