Menu

מה זה CBT

3 Comments


מה זה CBT? טיפול קוגניטיבי התנהגותי זהו טיפול במחשבות שליליות, פוביות, מצבי רוח ירודים, עייפות, דיכאון, חוסר פוקוס, ופאניקה. שינוי באמצעות CBT מספק יכולות עוצמתיות לשינוי מערכת הסקת המסקנות שבנו, ושינוי דפוסים המעכבים את מטרותינו ומונעים מאתנו שקט.

לאיזה גיל הטיפול רלוונטי?

מה זה CBTשיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מומלצת למתבגרים, לילדים, לבוגרים, לאמיתו של דבר לכל מי שחפץ להתחיל מפנה חיובי בחייו ועם רצון לבנות שינוי בנתיבו. בהמון אירועים יוצא כי החרדה מונעת מאיתנו לנוע קדימה. דאגה מוגזמת עם פחד ממשהו מוגדר, נקראת פוביה. מאידך גיסא הפרעת הפחד עלולה להיות תחושת חוסר שלווה תמידית כללית, והמקור אינו ספציפי. כל אחד ואחת מאתנו, לעיתים עוברים פחדים או חולשה, גם אי שקט ומצב רוח ירוד יכולים לבוא לביקור בחיינו. הבדיקה היינ עיניין של גודל ה"נזק" וכוח השליליות, בכמה התחושות והדמיונות האלו מציקים ומעיקים על ההתנהלות או מורידים לאורך זמן משלוות הנפש והשמחה.

מה זה CBT ואיך שיטת הטיפול יכול לשנות לך את כל החיים

בשונה מעיקרון הטיפול הקלאסי שנהוג איתו להמצא בתהליך במשך זמן רב, בו מתרכזים בדברים שקרו בזמן עבר. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא כלי תמיכה קצר מועד, עם תובנות מורגשות המשפיעות ועובדות גם על הצד הפרקטי של הדברים. ההתמקדות היא דווקא בהווה, במכשולים ובלחצים שמרגישים "עכשיו". העלאת צורת ההתנהגות והחשיבה שלנו למודעות, ושינוי הגורמים המחשבתיים וההתנהגותיים האחראים ליצור את ההפרעות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאפשר הרגלים לחיים נכונים. עזרה משותפת של המטפל עם המטופל, ונכונות של המטופל להישאר חלק מעשי בטיפול ולהפנים כלים שיוטמעו בו, כך שיוכל לצאת בתום הטיפול לדרך משלו. הטיפול מחזק את התחושת ערך, ומאפשר למטופל ללמוד את העכבות המטרידות ולשנות אותן. כמו כן גם מקטין את עוצמת התחושות הקשות לעוצמה סבירה, ונותן לכל אחד לתפקד עם כל יכולותיו שלא מומשו.  בממוצע טיפול CBT עומד על 20 מפגשים.

מה הדרך בה CBT קורה

בטיפול נחבר את הצד הקוגניטיבי והחלק ההתנהלותי, על מנת לקבל מצב של שינוי עמוק ויעיל. החלק הקוגניטיבי הוא טיפול מחשבתי, טיפול המתמקד בהרגלי המחשבה. הדבר העיקרי הוא להחליף את הדרך בה אנחנו "קוראים" סיטואציות, על ידי זיהוי המחשבות הבעייתיות שעוברות בראשנו בזמן או קרוב לסיטואציות, שינוי הפרשנות השלילית שאנחנו מחברים לסיטואציה , במחשבות חיוביות המונעות את ההרגשות המאיימות שנמצאות בפנים. העיקר היינו ששניתן לנו הכוח לשנות את הפרשנות שלנו, גם אם המקרה החיצוני אותו דבר. דרך הטיפול בצד ההתנהגותי, הוא היפוך צורת ההתנהגות, המעכבת את חיי המטופל ומחבלת בשאיפותיו. לימוד כלים המקלים עלינו לבנות את אישיותנו, בזמן הסרת המעשים הרגילים לנו, שאינם משרתים את רצוננו ומפריעים לנו בתפקוד היום יומי, ובהרבה מהמקרים בתקשורת עם הסביבה ועם עצמנו. המיקוד יהיה על החלפתן בדרכי התנהלות אחרות, אדפטיביות המותאמות למצבנו.

כלים שונים

בטיפול CBT קיימת קשת מגוונת של גישות. המפגש מתנהל על ידי דיאלוג. בעזרתו אנחנו מגלים את המחשבות המעכבות, מציפים נושאים חבויים, אמונות יסוד של האדם על עצמו ועל הסביבה שנטועים בילדותו ובהווה שלו. יחד מאתרים את המקור לריחוק מחוויות "מפחידות", המבוסס על הבנה אישית ובמידה מועטה על נתוני המציאות בשטח. כלי נוסף – מפגש עם גורם החרדה. כל אדם מתרגל בקצב הנכון לו, בהדרגה ובמקום מוגן, עבודה עם החוויות בהן בדרך כלל מתעוררת אצלו חרדה. בין האפשרויות נמצא – רישום סיטואציות, חילופי אוויר, תרגילי רגיעה, שילוב עם אמצעי הבעה עצמית, הפעלת הגוף , רשימות שמסיעות לבהירות בשיתוף הרגשות והחששות, חשיבה בצוותא לבניית דרך חיזוק ספציפית. תכנית הטיפול תהיה בהתאם לרצונות, לגיל, כוחות, עיסוקי פנאי של המטופל. רציתם לדעת יותר על CBT ואתם רוצים לדבר? אתם בהחלט מוזמנים לצור קשר!

 
shares